تبریک



{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-} {-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}

{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}{-35-}

۩۞۩  سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرشباهنگ shabahang's Pictures-www.shabahang20.mihanblog.com ۩۞۩

آسان ترين راه

آسان ترین راه آشنایی ،‌ یک سلام است ولی گرم و صمیمی .

آسان ترین راه قدردانی ، یک تشکر ساده است ولی خالص و صمیمانه .


آسان ترین راه عذر خواهی عدم تکرار اشتباه قبلی است .

آسان ترین راه ابراز عشق ، به زبان آوردن آن است .


آسان ترین راه رسیدن به هدف ، خط مستقیم است .

آسان ترین راه پول در آوردن آن است که همواره در کارت رعایت انصاف را بکنی .


آسان ترین راه احترام ، اجتناب از گزافه گویی و گنده گویی است .

آسان ترین راه جلب محبت آن است که تو نیز متقابلا عشق بورزی و محبت کنی .


آسان ترین راه مبارزه با مشکلات روبه روشدن با آن هاست نه فرار .

آسان ترین راه رسیدن به آرامش آن است که سالم و بی غل و غش زندگی کنی .


آسان ترین دوستی همیشه بهترین دوستی نیست ، این را به خاطر بسپار .

آسان ترین بحث ، بحث درباره چیزهای خوب و امیدوار کننده است .


آسان ترین برد ، آن است که خود را از پیش بازنده ندانی .

ساده ترین راه خوب زیستن ، ساده زیستن است .


آسان ترین راه دوری از گناه آن است که همیشه بدانی چیزی به نام وجدان داری .

ساده ترین و در عین حال با ارزش ترین عشق ، بی ریاترین آن است .


آسان ترین راه بودن ، آن است که حس بودن همیشه در وجودت شعله ور باشد .

آسان ترین راه راحت بودن آن است که خودت را همان طور که هستی بپذیری و در همه حال خودت باشی .


و بالاخره ساده ترین راه خوشبخت زیستن آن است که همان طور که برای خودت ارزش قایلی برای دیگران نیز ارزش قایل شوی






روزه داری در بیماران دیابتی

ارتقای سلامت جسمانی که از پیامد های روزه داری است، در صورتی حاصل می شود که فرد روزه دار شرایط جسمانی روزه گرفتن را داشته باشد و اصول صحیح روزه داری را رعایت کند. در بیماران دیابتی روزه می تواند با عوارضی از قبیل کاهش قند خون، افزایش قند خون، کم آبی و حتی کمای دیابتی همراه شود. لذا بیماران دیابتی باید شرایط روزه داری را داشته باشند.
روزه داری در چه بیمارانی ممنوع است؟

ادامه نوشته

راز بهار


راز بهار در این است که به تو فرصتی دوباره هدیه می دهد تا این فرصت را با تحولی بزرگ ، سپاسگزار باشی.

                        


درمـان بیماری های دستگاه عصبی بوسیله گیاهان دارویی

درمـان بیماری های دستگاه عصبی

 1) مصرف دارویی : ضد تشنج وصرع،ضد تشویش و دلهره نام دارو : آویشن: Thymeاشکال دارویی و مقدار مصرف :5/2 تا 5 گرم برگ آویشن را در 100 سانتی متر مکعب یا نصف لیوان آبجوش دم کرده بعد از هر غذا یک استکان با کمی قند تناول نمایید. (بزرگسالان). این میزان در کودکان به نسبت سن کمتر در نظر گرفته می شود.توجه : زیاده روی در خصوص دم کردن آویشن باعث تضعیف قلب، کلیه و تیروئید شده ممکن است باعث اسهال و استفراغ شود.

2) مصرف دارویی:  ضد تشنج، ضد صرع، ضد خستگیهای روحی، ضر رعشه ضد فلج و غش.نام دارو :آنفوزه  stinhirg اشکال دارویی و مقدار مصرف: حب 20 گرمی تهیه نموده، صبح ظهر، شب یک یا در عدد (بزرگسالان میل نمایید.) درکودکان به نسبت این مقدارکمتر می گردد.3) مصرف دارویی : ضربه های مغزی، رعشه، فلج، ضد غش، سردرد ضعف اعصاب، افسردگی. نام دارو : اسطوخودوس french larender  اشکال دارویی و مقدار مصرف: مقدار6 تا 15 گرم گیاه را در دو لیوان آب جوشانده و صبح، ظهر، شب بعد از غذا یک استکان با کمی قند میل نمایید.در مورد ضربه های مغزی 7گرم در یک لیوان آب جوشانده یک مرتبه در روز میل نمایند. (در بزرگسالان) در کودکان به نیبت کمتر

ادامه نوشته

جایگاه علمی حجامت در طب سنتی و طب نوین

*  روش انجام حجامت چگونه‌است ؟
پس از معاينه و اخذ شرح حال از بيمار،  موضعي كه براي حجامت تعيين شده‌است ضد عفوني گشته، سپس با ليوان حجامت كه به صورت يكبار مصرف ساخته شده  به مدت چند دقيقه بادكش مي‌شود. بعد از ايجاد انبساط توسط تيغ يكبار مصرف و استريل جراحي،  چند خراش سطحي ايجاد مي‌گردد،  آنگاه به تناسب وضعيت جسمي،  باليني و عروقي بيمار در سه‌الي پنج مرحله‌از وي خون گرفته مي‌شود . اين عمليات مجموعاً در مدتی حدود 20 دقيقه ‌انجام مي‌شود كه خون گرفته‌شده حداكثر به 50 تا 70 سي سي بالغ مي‌گردد. در حجامت خشك مرحله خون‌گيري انجام نمي‌شود.


*  حجامت تا چه حد جنبه علمي‌دارد ؟
تلاش علمي‌براي توجيه حجامت در جهان شروع شده‌است و تاليفاتي نيز در اين زمينه منتشر گرديده‌است. كتاب «حجامت يك روش درماني آزموده شده‌» حاصل پژوهشي است كه‌اقاي دكتر «يوهان آبله » در كشور آلمان انجام داده‌است. كتاب (CuppingTherapy)حاصل مطالعات آقاي دكتر Ilkay Chirali  است كه در كشور آمريكا انجام شده‌است. مركز تحقيقات طب در ايالت نيويورك نيز مشغول فعاليت پيرامون حجامت است .
در كشور چين پيرامون مكانيسم اثر و كاربرد حجامت گرم و خشك مطالعاتي صورت گرفته‌است. در كشور مصر
ادامه نوشته

17 روش شاد بودن در محل کار

تجربه شادی در محل کار خیلی راحت نیست. اما هر کاری روشی دارد. اگر قوانین شاد بودن را بدانید به راحتی می توانید در کنار کار و کسب درآمد، شاد و سرحال هم باشید.
1. خود را با دیگران مقایسه نکنید هر کسی کار را به گونه ای متفاوت از دیگران شروع و به روش خود هم پیشرفت می کند. این به شما یا هیچ فرد دیگری ارتباطی ندارد که دیگران در مسیر شغل خود به کجا خواهند رسید و نمی توانید دیگران را با خود مقایسه کنید. انسان ها همه با هم فرق دارند. در نتیجه، مقایسه خود با دیگران فقط وقت تلف کردن است.
2. نگران مسایلی نباشید که کنترلی روی آنها ندارید با اینکه آگاهی داشتن از مسایل پیرامون همچون وضعیت اقتصادی، وضع بازار یا کارهایی که دیگران انجام می دهند، گاهی مهم است اما باید همیشه روی مسایلی که قابل کنترل هستند، همچون افکار و کارهای خود تمرکز کنید.
3. حد و مرز خو د را بدانید و حفظ کنید هنگامی که تصور می کنید در دنیا هیچ چیز به اندازه شغلتان مهم نیست، در واقع بخشی از خود را می کُشید. شغل شما می تواند حریم خشم و ثبات اخلاقی را در شما از بین ببرد.
4. بیش از حد به خود یا تیم خود قول ندهید اینکه مشتاق انجام یک کار و به پایان رساندن یک پروژه باشید بسیار عالیست اما قول ها و تعهداتی که نتوانید از عهده آنها بر بیایید را به خود یا گروه کاری خود ندهید. عدم توجه به تعهدات باعث شکست و ناامیدی می شوند.
5. درست برنامه ریزی کنید، توجه کنید همه انسان ها 24 ساعت در شبانه روز دارند هر زمان احساس می کنید وقت کم آورده اید و به ساعات بیشتری در زندگی نیاز دارید، به یاد بیاورید که باقی انسان ها نیز همین اندازه وقت دارند و شبانه روز انسان های موفق بیش از 24 ساعت ندارد. هیچکس وقت بیشتری در اختیار ندارد پس دست از شکایت بردارید و درست برنامه ریزی کنید.
6. خیلی خود را جدی نگیرید توانایی خندیدن نقاط ضعف و عیوب خود نه تنها باعث می شود تا انسان شادتر و قدرتمندتری باشیم، بلکه باعث جذب دیگران نیز می شویم. اگر نتوانید خودتان به مشکلات بخندید، دیگران پشت سرتان مسخره می کنند و به شما می خندند.
7. خیال پردازی کردن در طول روز اینکه خیال پردازی و کار کردن نفی کننده یکدیگر هستند، طرز فکر قرن بیست میلادی است. وقتی به افکار خود اجازه خیال پردازی می دهید، در واقع افکار خود را در راستای پیشرفت و داشتن ایده های منحصربه فرد هدایت می کنید.
8. متنفر نباشید تنفر همچون انگلی است که همه انرژی و سلامتی شما را می خورد. اگر در اطرافتان مسایل آزاردهنده وجود دارند که می توانید تغییر دهید، دست به کار شوید. اگر کاری از دست شما بر نمی آید، بهتر است فراموش کنید و ببخشید.
9. اجازه ندهید گذشته بر آینده تاثیر بگذارد تمرکز کردن روی اشتباه های گذشته مثل این است که هنگام رانندگی همه حواس خود را به آینه عقب بدهید. در این حالت، تا زمانی می توانید پیش بروید که با مانعی برخورد و تصادف نکنید.
10. سعی نکنید در همه بحث ها «برنده» باشید بعضی از بحث ها به هیچ وجه ارزش ادامه دادن و جنگیدن را ندارند. در این موارد بهترین کار عقب نشینی است و اجازه دهید طرف مقابل فکر کندبرنده شده است. مهم «برنده شدن» در بحث نیست، مهم این است از مساله پیش آمده درس بگیرید و برای دفعه بعد آماده باشید.
11. هیچ کس غیر از شما نمی تواند شما را شاد کند با اینکه به طور کلی کار کردن سخت است اما اگر در شغل خود احساس بدبختی می کنید، خودتان مقصر هستید. شما به خودتان مدیون هستید تا شغلی پیدا کنید که با روحیه شما بیشتر هماهنگی دارد و می تواند موجب شادی شما شود. یا دست کم در شغلی که دارید همه تلاش خود را بکنید تا شاد باشید.
12. بیشتر مواقع لبخند بزنید و بخندید برخلاق اعتقاد معمول مردم، لبخند زدن یا خندیدن در نتیجه شادی به وجود نمی آیند، بلکه بخشی از پروسه ایجاد و تقویت احساس شادی در انسان هستند. همیشه به دنبال دلیلی برای لبخند زدن باشید. هرگز خنده های خود را سرکوب نکنید.
13. انرژی ارزشمند خود را در راستای غیبت و بدجنسی هدر ندهید پیش از اینکه بخواهید در مورد کسی غیبت کنید یا به غیبت دیگران گوش کنید از خود بپرسید:
1) آیا حقیقت دارد؟
2) آیا این کار درست است؟
3) آیا این کار لازم است؟
4) آیا خوشم می آید کسی همین حرف ها را در مورد من بگوید؟

14. نگران طرز فکر دیگران در مورد خود نباشید شما قدرت خواندن فکر دیگران را ندارید و نمی توانید به طور قطعی و واقعی بگویید دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. چه اهمیتی هم دارد؟ وقت ارزشمند خود را برای چنین مسایل پوچی هدر ندهید.
15. به یاد داشته باشید همه شرایط خوب یا بد قابل تغییر هستند ذات طبیعت بر اساس تغییر استوار است. هیچ چیز ثابت نمی ماند؛ همه چیز ناپایدار و گذرا است. هر چیز آزاردهنده یا خوشحال کنند یا بین این دو، همه تغییر می کنند. همه چیز تمام می شود.
16. دورریختن وسایلی که نیاز ندارید شما حدود یک سوم از عمر خود را در محل کار سپری می کنید. بنابراین باید این محیط را برای خود شاد کنید. در راستای این هدف باید وسایل اضافی، نالازم و زشت را دور بریزید.
17. همیشه امید داشته باشید بهترین ها در راه هستند توجه کرده اید برخی از پیرزن ها پس از بیوه شدن تازه برای خود دوست پیدا می کنند، مسافرت می روند، درس می خوانند یا ... و اعتقاد دارند زندگی جریان دارد و همیشه بهترین ها در راه هستند. پس شما هم به آینده امیدوار باشید.

منبع: میگنا

 

نكات طلایی برای فرار از استرس

با نزدیك شدن به آخر سال افراد روزهای پرمشغله‌ای را سپری می‌كنند. اگر فكر می‌كنید كار زیادی دارید باید بدانید استرس كارایی را كاهش می‌دهد. استرس‌های مزمن ممكن است كارمندان را در محل كار دچار خستگی و ضعف و بی‌حالی كند.
واضح است رهایی از این انواع استرس برای افراد پرمشغله مهم است. راهكارهای زیر باعث می‌شود انرژی بیشتری را احساس كرده و با موفقیت سطح استرس را كاهش دهید. در این حالت است كه زمان اضافه خواهید آورد.


مسكن‌های ضداسترس


اگر احساس می‌كنید زیر سلطه یك برنامه پر مشغله روزانه قرار گرفته‌اید از استراتژی تسكین استرس و تمرینات تنفسی استفاده كنید. تنفس عمیق واكنش‌هایی را كه در بدن منجر به بروز استرس می‌شود، خاموش می‌كند.


كاهش مصرف كافئین


خیلی از افراد در زمان‌هایی كه احساس می‌كنند تحت فشار كاری زیادی قرار دارند، اقدام به نوشیدن یك فنجان قهوه، چای یا نوشابه می‌كنند با این تصور كه سطح انرژی‌شان را بالا ببرند، ولی این شیوه نادرست است؛ زیرا كافئین موجود در قهوه و برخی نوشابه‌ها واكنش‌های استرس‌زا را در بدن تشدید می‌كند. بنابراین لازم است راه‌های دیگری را برای كسب انرژی امتحان كنید.

خواب كافی


هنگامی كه برنامه روزانه‌تان خیلی شلوغ است نخستین چیزی كه سراغ‌تان می‌آید خواب است. خواب فرد را بی‌حال و خسته می‌كند. درواقع بهتر است در طول شب یك خواب كافی و راحت داشته باشید.

ورزش‌های سریع

اگر احساس بی‌حالی و خستگی می‌كنید یك تمرین ورزشی كوچك انرژی‌بخش خواهد بود. برخلاف برخی مردم كه تصور می‌كنند انجام حركات ورزشی نیازمند زمان است و باید حتماً در باشگاه‌های ورزشی انجام شود تنها چند حركت ساده نرمشی، استرس را دور می‌كند.


تغییر نگرش

استرس كارایی افراد را هنگام انجام كارها كاهش می‌دهد. بنابراین لازم است یاد بگیرید كه به استرس به عنوان یك چالش نگاه كنید نه به عنوان یك عامل تهدیدكننده. این مسأله می‌تواند به شما انرژی بیشتری برای مقابله با چالش بدهد.


روش‌های طلایی

اگر زمان كافی برای مدیریت استرس ندارید، برخی از نابودكننده‌های استرس را كه به زمان اندكی نیاز دارند، امتحان كنید. مصرف ویتامین‌ها و گوش دادن به موسیقی یك راه‌حل شگفت‌انگیز برای تسكین استرس است.

نه گفتن

افراد دلایل مختلفی برای روزهای شلوغ خود دارند، اما بسیاری از مردم هنگام انجام كارها نمی‌توانند به خواسته‌های دیگران نه بگویند. لازم است با یك برنامه‌ریزی بهتر به خواسته‌های دیگران كه زمان زیادی را می‌گیرد، نه بگویید. یكی از شایع‌ترین نگرانی‌ها و شكایات مردم به ویژه كارفرمایان این است كه به اندازه كافی زمان برای انجام كارها ندارند. مدیریت زمان و مدیریت استرس دوموضوعی است كه در كنار یكدیگر مورد بحث قرار می‌گیرند.


تصورات نادرست

همه افراد تصور می‌كنند استرس بد است اما اینگونه نیست، استرس در زندگی ما تاثیرات مثبت هم به جا می‌گذارد. استرس خوب همان هیجانی است كه هنگام انجام كارها داریم و استرس بد همان لرزش و دلواپسی است.
محققان می‌گویند وقتی برای انجام كاری در زمان مشخص برنامه‌ریزی می‌شود، همین برنامه ریزی وقت و زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.اگر تصور می‌كنید، مصرف كافئین و شكر باعث می‌شود سریع‌تر كارتان را انجام دهید سخت در اشتباه هستید. تحقیقات نشان می‌دهد كافئین و شكر قوای ذهنی را كاهش می‌دهند.
مشكل مدیریت زمان به این معنی نیست كه زمان كافی وجود ندارد بلكه به این معناست كه زمان انجام كارهای بیهوده وجود ندارد و باید همه وقت را به نفع كارهای خود صرف كنید.
بهتر است آنچه را مهم و ضروری است در برنامه روزانه بگنجانید زیرا انجام دادن كارهای غیرضروری نه تنها وقت‌گیر است بلكه باعث سردرد می شود و نوعی علایم هشداردهنده مانند گیجی در فرد به وجود می‌آورد.
محققان تشكیل جلسات اضافی را زباله‌های وحشتناك زمان نامیده اند. بهترین راه‌حل این است كه در یك زمان كوتاه‌تر مسائل را به دیگران یادآوری كنیم. قطعاً این كار نتیجه بهتری در برخواهد داشت.


منبع کنترل شما درونی است یا بیرونی ؟

تحقیقات جولیا بی راتر از روان شناسان مطرح جهان، نشان داده است که بعضی از مردم معتقدند که تقویتها ( و یا اتفاقات و رویدادها و یا موفقیتها ) وابسته به رفتار خود آنها هستند ، در حالی که برخی دیگر تصور می کنند که تقویتها به وسیله عوامل بیرونی کنترل می شوند .
 افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند ، معتقدند که تقویتهایی که دریافت می کنند حاصل کارکردها ، رفتارها یا ویژگیهای خود آنهاست . افراد دارای منبع کنترل بیرونی فکر می کنند که دریافت تقویت آنها وابسته به مردم دیگر ، تقدیر و یا شانس است . این افراد معتقدند که در برابر نیروهای بیرونی ناتوان اند .
 اشخاص دارای منبع کنترل بیرونی که معتقدند رفتارها یا مهارتهای آنها در تقویتهایی که دریافت می کنند اثری ندارد ، در کوشش برای بهبود موقعیت خود فایده ای نمی بینند. آنان به امکان کنترل زندگی خود در زمان حال یا آینده باور چندانی ندارند . کسانی که دارای منبع کنترل درونی هستند از سوی دیگر معتقدند که کنترل کافی بر زندگی خود دارند و مطابق همین باورها رفتار می کنند.
 تحقیقات نشان داده است که افراد دارای منبع کنترل درونی در تکالیف خود عملکرد بهتری دارند ، کمتر تحت نفوذ دیگران قرار می گیرند ، برای مهارتها و پیشرفتهای شخصی خود ارزش والاتری قایل اند و نسبت به قرینه های محیطی که می توانند برای هدایت رفتار خود از آنها استفاده کنند ، هشیارترند . به علاوه آنها بیشتر از افراد دارای مکان کنترل بیرونی برای قبول مسئولیت اعمال خود آمادگی دارند .
تحقیقات مقدماتی حاکی از آن است که افراد دارای منبع کنترل درونی از بهداشت روانی بهتری برخوردارند .
 
شما جزو کدام گروه هستید؟

20راه براي افزايش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان

1-تشويق و تعريف شما ازاطفال –تا 6سالگي –و پرهيز از محدود كردن آن ها سنگ بناي داشتن فرزنداني با اعتماد به نفس بالاست .
2- استعدادها , توانايي ها وپيشرفت هاي ديگران را به رخ فرزندان خود نكشيد .
3-از بي توجهي به فرزندان خود بپرهيزيد , طوري رفتار كنيد كه او احساس كند وجودش باعث گرمي خانواده است .
 4-درفتارنسبت به فرزندان خود عدالت را رعايت كنيد .
 اگر يكي از فرزندان شما به خاطر اعمال خود مستحق محبت يا رسيدگي بيشتر است به گونه اي رفتار كنيد كه ديگرفرزندان علت اين توجه و رسيدگي را بدانند.
5-نمي توان با دروغ گفتن فرزند را راست گو تربيت كرد.
 با اعمال خود رفتار نيك را به او ياد دهيد .
 از كلمات و الفاظ ركيك و زشت هرگز استفاده نكنيد.
 6- هرگز سوالات فرزندانتان را بي پاسخ نگذاريد .
 پرسش هاي فراوان كودكان نشانه كنجكاوي و تيز هوشي آن هاست .
7-از تحقير فرزندان خود دربين دوستانش يا اعضاي فاميل واقعا بپرهيزيد .
 تذكرات لازم را بعدا در فضايي محبت آميز , آرام و بدون سرزنش به او بگوييد .
8-عقايد فرزندان را نمي توان با تحقير , اجبار و...تغيير داد .
 سعي كنيد اختلاف سليقه فرزندانتان با خود را درك كنيد و آن ها را تحمل نماييد و عقايد انحرافي آن ها را با آگاهي دادن اصلاح كنيد .
9-از اعمال نيك و پسنديده فرزندان خود , بسيار ياد كنيد
بگذاريد فرزندانتان با شنيدن تعريف هاي شما احساس خوش آيند حضور در جمع بزرگان را تجربه كنند .
10- كودكان خود را با عبارتهايي صدا بزنيد كه موجب خوشحالي و احساس شخصيت در آن ها و اطرافيان آنها بشود ,مانند علي آقا زينب خانم و.....
11-مسئوليت هايي را به فرزندان خود واگذار كنيد كه متناسب با سن و توانايي هاي آن ها باشد .
 مثلا , كودك 6ساله به تنهايي نمي تواند در صف نانوايي ايستاده و نان بگيرد ولي مي تواند يك قالب پنير بخرد .
12- درانجام كارهاي سخت , علاوه بركمك كردن , فرزندان را دائما تشويق كرده و آنها را به پيروزي اميدوار كنيد .
 13- براي تقويت يك صفت پسنديده در فرزندان زير 15سال براي آن ها داستانهايي تعريف كنيد كه نقش اصلي داستان , كودكي هم سن و سال فرزند شما و داراي آن صفت پسنديده است .
14- براي تنبيه فرزندان هرگز آنها را كتك نزنيد بلكه سعي كنيد چيزهاي مورد علاقه او رابراي مدتي متناسب با اشتباهش از او بگيريد .
 مثلا به خاطر نمره ي كم در امتحان ميان ترم ,يك هفته از تماشاي تلويزيون محروم است .
15- كمك كردن به ديگران و تقويت روحيه بخشندگي و انسان دوستي را عملا به كودكان خود بياموزيم .
 مثلا : آن ها را تشويق كنيم بخشي از پول توجيبي خودرا صدقه بدهند.
16- از فرزندان خود بخواهيم در صورت امكان علت حالت هاي متفاوت رواني خود مانند شادابي , اضطراب , افسردگي و....را صادقانه و با شجاعت براي ما بيان كنند .
17-فرزندان ما بايد باور كنند كه والدين شان درهمه حال به آن ها توجه دارند .
 مثلا هنگام خروج از خانه براي آنها يك ياداشت كوچك ويا ...بگذاريد .
18-اوقاتي كه دركنار خانواده هستيد واقعا به آن ها اختصاص دهيد . نه اينكه به تماشا كردن فيلم يا مطالعه روزنامه و....مشغول شويد .
 مثلا :با خاموش كردن تلويزيون به تعريف كردن لطيفه و خاطرات خود كه متناسب با سن فرزندان است وقت آن ها را پركنيد .
19-تشويق فرزندان بايد در مقابل تلاش آن ها باشد نه در مقابل استعدادهاي آن ها
مثلا :تشويق براي صوت خوش قرآن خيلي موضوعيت ندارد مگر اينكه همراه با صوت خوش , صحت قرائت , تجويد و...باشد .
 20- كتابهاي داستاني متناسب با ميزان اطلاعات و افكار اودر اختيارش قراردهيد .
 
منبع:www.hamdardi.net